Rowery w projekcie budżetu miasta na 2020 rok

Piotr Frydecki [CC BY-SA 4.0], źródło: Wikimedia Commons

Niedawno opublikowany został projekt uchwały budżetowej miasta Gliwice na 2020 rok. Przeanalizowaliśmy go pod kątem zaplanowanych inwestycji rowerowych.

W budżecie na 2020 rok zaplanowano, że dochody wyniosą 1,504 mld zł, a wydatki 1,716 mld zł.

Inwestycje

Zagospodarowanie torowiska na Chorzowskiej

W 2020 należy spodziewać się wyłącznie kontynuacji prac projektowych związanych z przebudową ul. Chorzowskiej, w ramach których przewidziano m.in., że w miejscu dawnego torowiska tramwajowego pojawi się DDR i miejsca parkingowe.

DDR ze Starych Gliwic do Brzezinki

W ramach tej inwestycji istniejąca DDR przy ul. Kozielskiej w Brzezince ma zostać przedłużona o 300 m w stronę Centrum. W 2018 został opracowany projekt tej DDR i od tego czasu oczekujemy na ogłoszenie przetargu na prace budowlane.

DDR przy ul. Portowej

W ramach tej inwestycji istniejąca droga dla rowerów ma zostać przedłużona do śluzy w Łabędach (o około 1 km).

Obecnie trwa przygotowywanie projektu budowlanego i wykonawczego przez firmę ABS Ochrona Środowiska z Katowic. W 2020 roku można spodziewać się rozpoczęcia prac budowlanych.

DDR przy ul. Knurowskiej

W ramach inwestycji istniejąca droga dla rowerów ma zostać wydłużona do ul. św. Brata Alberta (o około 350 m). Obecnie trwa przygotowywanie projektu budowlanego i wykonawczego przez Firmę Projektowo – Usługowa PLANPROF z Sierakowic. W 2020 roku można spodziewać się rozpoczęcia prac budowlanych.

DDR przy ul. Nowy Świat i ul. Jana Pawła II

W ramach tej inwestycji ma powstać droga dla rowerów od Teatru Miejskiego do katedry św. Piotra i Pawła (około 750 m). Obecnie trwa przygotowywanie projektu budowlanego i wykonawczego przez ZIR – Systemy Projektowe A.Dumnicki i s-ka z Bytomia. W 2020 roku można spodziewać się rozpoczęcia prac budowlanych.

CPR przy ul. Mickiewicza

Ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Mickiewicza to jedna z najbardziej zniszczonych tras rowerowych w Gliwicach. Propozycja jej remontu była wielokrotnie zgłaszana do Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego. W tym roku miał powstać projekt remontu, tak się jednak nie stało. Być może uda się go przygotować w przyszłym roku.

Obwodnica zachodnia

W 2020 roku należy spodziewać się dokończenia budowy odcinka od ul. Daszyńskiego do ul. Rybnickiej oraz wykonania projektu odcinka od ul. Sowińskiego do ul. Daszyńskiego. W przypadku obu odcinkach ruch rowerowy będzie generalnie odbywał się po jezdniach serwisowych biegnących wzdłuż obwodnicy.

Budowa trasy rowerowej Centrum – Sośnica

To już szósty raz, kiedy trasa do Sośnicy (docelowa łączna długość 7,7 km) pojawia się w rocznym budżecie miasta i jest raczej pewne, że nie jest to raz ostatni. Do wykonania pozostało:

  1. przejazd rowerowy przez ul. Zwycięstwa wraz z rampą na al. Przyjaźni,
  2. odcinek od giełdy samochodowej do Kłodnicy (500 m),
  3. remont kładki na Kłodnicy w Sośnicy wraz z drogami dojazdowymi,
  4. odcinek wzdłuż DTŚ w Sośnicy (550 m).

W przyszłym roku najbardziej prawdopodobna jest realizacja punktów nr 2 i 3.

Budowa trasy rowerowej w śladzie kolejki wąskotorowej

Kilka tygodni temu wybrana została oferta zabrzańskiej firmy Eurotech w przetargu na budowę odcinka od ul. Knurowskiej do Mysiej Góry (2,5 km). Realizacja tego odcinka powinna zakończyć się jesienią 2020 roku. Jest również szansa na to, że odcinek wzdłuż ul. Bojkowskiej od stacji Amic do ul. Kopalnianej będzie miał zmienioną nawierzchnię na asfaltową. Szanse na budowę brakującego odcinka trasy w rejonie przecięcia z ul. Pszczyńską (obecnie trasa kończy/zaczyna się przy płocie stacji Amic przy ul. Pszczyńskiej) są znikome.

Przyszły rok będzie piątym rokiem realizacji tej trasy. Docelowo gliwicki odcinek trasy powinny liczyć ok. 9,5 km (zakładając początek przy Cmentarzu Hutniczym, a koniec przed Mysią Górą).

Przebudowa ul. Zabrskiej

W 2020 roku będzie kontynuowana przebudowa ul. Zabrskiej. Prace powinno objąć przynajmniej odcinek do skrzyżowania z ul. Hutniczą. W ramach tej inwestycji przy tej ulicy powstanie droga dla rowerów.

Przebudowa ul. Zwycięstwa

W 2020 roku mają zostać zakończone prace nad projektem budowlanym i wykonawczym przebudowy ul. Zwycięstwa. Nie planuje się tutaj budowy wydzielonej infrastruktury rowerowej, a jedynie lekkie uspokojenie ruchu.

Centrum przesiadkowe

W przyszłym roku mają rozpocząć się prace budowlane związane z budową gliwickiego Centrum Przesiadkowego. Ich zakończenie planowane jest na 2021 rok.

Przebudowa ul. Kozłowskiej

W ramach inwestycji planowany jest remont odcinka od nr. 28 do 48, który obejmie zarówno remont jezdni, jak i budowę DDR i chodnika.

Gliwicki Rower Miejski

Na utrzymanie GRM zaplanowano 676 tys. zł plus 35 tys. zł kosztów obsługi administracyjnej. Z końcem listopada kończy się obecna, 3-letnia umowa na Nextbikiem. Na dniach ma zostać ogłoszony nowy przetarg, który najprawdopodobniej obejmie roczne utrzymanie systemu składającego się z 20 stacji, co będzie oznaczać zwiększenie liczby stacji o 1/3.

Komentarz GRR

Na pierwszy rzut oka mogłoby się wydawać, że inwestycji okołorowerowych w Gliwicach jest naprawdę dużo. To złudzenie pryska w momencie, kiedy spojrzymy na listę inwestycji z budżetu na 2019 roku. Poprzednia lista jest prawie identyczna jak obecna, co wynika z przewlekłości tego typu inwestycji w Gliwicach. Standardowy proces wygląda tak: rok na koncepcję, rok na projekt, rok na wykonanie. A zdarzają się jeszcze przypadki skrajne, takie jakie trasa do Sośnicy czy trasa wąskotorowa, które od lat jest stałym punktem budżetu miasta.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *