Jaki był 2017 dla gliwickich rowerzystów?

Remont ciągu pieszo-rowerowego przy ul. Berbeckiego (kwiecień 2017)

W 2017 roku w sprawach rowerowych w Gliwicach trochę (ale czy wystarczająco?) się działo. Postanowiliśmy zebrać wszystkie informacje w jednym miejscu.

Gliwicki Rower Miejski

28 marca wystartował długo wyczekiwany Gliwicki Rower Miejski, w którego skład weszło 10 stacji i 100 rowerów. Pomimo, że 10 stacji po 10 rowerów to niewiele, jak na tej wielkości miasto, to system został pozytywnie przyjęty i cieszył się dużą popularnością. Na 2018 rok zaplanowano rozbudowę systemu o 5 stacji, a w Gliwickim Budżecie Obywatelskim na 2019 rok złożono szereg wniosków o postawienie nowych stacji.

Trasa do Sośnicy

Po wielu latach przygotowań na dobre ruszyła budowa trasy rowerowej Centrum – Politechnika – Ligota Zabrska – Sośnica. Na wiosnę sfinalizowano rozpoczętą jeszcze w 2016 roku przebudowę ulic Akademickiej, Kujawskiej i Panewnickiej, w ramach której powstało 3,8 km asfaltowych dróg dla rowerów.

Jesienią z kolei zakończono przebudowę odcinka od Urzędu Miejskiego do Parku Chrobrego, w ramach której wyremontowano m.in. al. Przyjaźni. Łączna długość wyremontowanego odcinka to około 1,25 km.

Dzięki wykonaniu tej inwestycji oraz zrealizowaniu wcześniejszych zadań możliwy jest bezpieczny przejazd rowerem od Urzędu Miejskiego do giełdy samochodowej w Ligocie Zabrskiej. W 2018 roku inwestycja ma być kontynuowana.

Automatyczna detekcja

Na wiosnę 2017 roku odbyło się pilotażowe wdrożenie automatycznej detekcji na skrzyżowaniu koło magazynów Tesco przy ul. Bojkowskiej. Po udanym pilotażu podjęto decyzję, że wszystkie nowe drogi dla rowerów będą od razu otrzymywać automatyczną detekcję, a stare DDR będą sukcesywnie w nią doposażane.

Ogółem na koniec 2017 roku było w Gliwicach 9 przejazdów dla rowerzystów z sygnalizacją świetlną wyposażoną w automatyczną detekcję. Większość z nich powstała w ramach budowy trasy rowerowej do Sośnicy.

Inwestycje „przy okazji”

Przy okazji przebudowy skrzyżowania Tarnogórska/Kurpiowska/Olszewskiego powstało 115 m (sic!) drogi dla rowerów (z czego połowa to remont DDR, a druga to nowa DDR). Wraz z budową Areny Gliwice powstał łącznik pomiędzy ul. Akademicką a Kujawską o długości 200 m.

Stojaki rowerowe

Urząd Miejski postawił 19 stojaków rowerowych:

  • ul. św. Barbary – w rejonie Poczty – 4 stojaki,
  • ul. Jedności – 3 stojaki,
  • pl. Krakowski – 4 stojaki,
  • ul. św. Anny – 2 stojaki (przy przeniesionej stacji napraw rowerów z placu zabaw przy ul. Horsta Bienka),
  • ul. Sikorskiego/Reymonta – 2 stojaki (przy stacji napraw rowerów),
  • ul. Perseusza (przy Rondzie Księżycowym) – 2 stojaki (przy stacji napraw rowerów),
  • ul. Rekreacyjna (ośrodek Czechowice) – 2 stojaki (przy stacji napraw rowerów),
  • przy Parku Doświadczeń obok Radiostacji – 4 stojaki.

Ponadto przy Arenie Gliwice powstał największy miejski parking rowerowy liczący 24 stojaki.

Stacje naprawcze

Urząd Miejski postawił 4 nowe samoobsługowe stacje naprawcze:

  • ul. Sikorskiego/Reymonta,
  • ul. Perseusza (przy Rondzie Księżycowym),
  • ul. Rekreacyjna (ośrodek Czechowice),
  • ul. Wolności (przy wybudowanym w 2016 r. parkingu rowerowym).

Przeniósł zaś stację znajdującą się przy placu zabaw przy ul. Horsta Bienka na ul. św. Anny, ponieważ w pierwotnej lokalizacji doszło do kilku kradzieży.

Nieukończone inwestycje

Pod koniec 2017 roku rozpoczęła się przebudowa ul. Błonie i Pocztowej, w ramach której powstają nowe drogi dla rowerów, ale ponieważ inwestycji nie udało się ukończyć w 2017 roku, nie wliczamy jej do statystyk.

W 2017 roku rozpoczęła się również przebudowa Parku Chrobrego, w ramach której zaplanowano postawienie stojaków przy wszystkich nowych atrakcjach, ale ta inwestycja również jest w toku.

Podsumowanie

W 2017 roku:

  • postawiono 10 nowych stacji roweru miejskiego
  • oddano do użytku około 4 km nowych dróg dla rowerów,
  • oddano do użytku około 1,3 km wyremontowanych dróg dla rowerów,
  • wyposażono 9 przejazdów dla rowerzystów w automatyczną detekcję rowerzystów,
  • postawiono 47 nowych stojaków rowerowych,
  • postawiono 4 nowe stacje naprawcze.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *