Wybór lokalizacji stacji Gliwickiego Roweru Miejskiego

Dzisiaj w Urzędzie Miasta uczestniczyliśmy w konsultacjach odnośnie wyboru lokalizacji stacji Gliwickiego Roweru Miejskiego.

Lokalizacje stacji

Wspólnie a panią Ewą Staszków z Wydziału Przedsięwzięć Gospodarczych i Usług Komunalnych wybraliśmy następujące lokalizacje stacji:

  1. Dworzec PKP (przed głównym wejściem) – to umiejscowienie wydaje się korzystniejsze niż okolice tzw. Grzybka na przystanku przy ul. Zwycięstwa, ponieważ sugeruje możliwość skorzystania z roweru miejskiego po przesiadce z pociągu
  2. Aleja Przyjaźni/ulica Zwycięstwa (obok Mc Donald’s) – często uczęszczany ciąg rowerowy na przecięciu z ul. Zwycięstwa – wskazane jest wykonanie przejazdu przez ul. Zwycięstwa
  3. Plac Inwalidów Wojennych (od strony ul. Zwycięstwa) – bliskość rynku
  4. Biblioteka Miejska – duży generator ruchu – biblioteka, sądy, park, skrzyżowanie tras rowerowych
  5. Politechnika Śląska (przed Wydziałem Budownictwa) – wnosimy o umiejscowienie przed wydziałem, ponieważ zwiększy to liczbę wypożyczeń przez studentów
  6. Skwer Dessau
  7. Aleja Sikornik (obok siłowni na wolnym powietrzu) – duży generator ruchu ze względu na wielkość osiedla i bliskość pozostałych stacji systemu
  8. Ulica Jasna (obok obiektów sportowych) – kolejny duży generator ruchu
  9. Ulica Kozielska/Góry Chełmskiej – bliskość pozostałych stacji systemu i domknięcie sieci od zachodu
  10. Osiedle Kopernik – lokalizacja ma duży potencjał ze względu na infrastrukturę rowerową i generatory ruchu w postaci kąpieliska i basenu. Obecnie jednak jest w sporej odległości od pozostałych stacji – przy 20-30 stacjach sugerowane byłoby wyposażenie osiedle nawet w dwie stacje
  11. Targowisko/cmentarz Lipowy (stacja rezerwowa na wypadek, gdyby któreś z powyższych stacji nie można było zrealizować)

Nowe drogi dla rowerów

Podczas spotkania poruszyliśmy również kwestię zintensyfikowanie prac związanych z rozbudową dróg dla rowerów w centrum miasta, ponieważ w przeciwnym wypadku część użytkowników GRM będzie jeździć po chodnikach, stwarzając zagrożenie dla pieszych.

Miejsce gdzie najbardziej potrzebna jest nowa infrastruktura rowerowa jest ulica Zwycięstwa. Zgodnie z Koncepcją projektową rozbudowy sieci dróg rowerowych na terenie Miasta Gliwice po obu stronach tej ulicy powinny znajdować się pasy dla rowerów. Wymalowanie pasów dla rowerów jest przedsięwzięciem niedrogim, niewymagającym wielkich prac projektowych. Połączyłyby one trzy kluczowe stacje systemu (Dworzec, aleja Przyjaźni i plac Inwalidów). Ulica Zwycięstwa jest na tyle szeroka, że spokojnie zmieszczą się na niej dwa pasy dla rowerów i dwa pasy dla samochodów, tym samym taka inwestycja nie wpłynie negatywnie na ruch samochodowy na ulicy Zwycięstwa, będzie za to miała pozytywny wpływ na bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych.

Integracja ze ŚKUP

Jednym z wymagań przetargu na zarządzanie i eksploatację systemu GRM było wyposażenie terminali w czytnik kart bezstykowych zgodnych ze standardem ISO/IEC 14443, jednakże w specyfikacji przetargowej zabrakło wymogu obsługi samych kart ŚKUP.

Firma NextBike, która będzie operatorem GRM, złożyła jedną ofertę w przetargu na Sosnowiecki Rower Miejski (SRM), w którym to przetargu zawarto wymóg integracji ze ŚKUP.

Mając na uwagę fakt, że stacje będą wyposażone w czytniki umożliwiające obsługę kart ŚKUP oraz to, że firma NextBike, ze względu na obsługę SRM, będzie musiała dostosować swój system informatyczny do karty ŚKUP, zawnioskowaliśmy o podjęcie rozmów z firmą NextBike mających na celu rozeznanie jakie byłyby dodatkowe koszty związane z integracją GRM ze ŚKUP.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *