Jakie będą bulwary Kłodnicy?

Projektowane bulwary będą zaczynać się obok Centralnej Oczyszczalnie Ścieków

2 kwietnia gliwicki Urząd Miejski ogłosił przetarg na wykonanie projektu budowy ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż Kłodnicy od ul. Orlickiego do ul. Staromiejskiej. Projektowana trasa będzie liczyć około 5 km i razem z istniejącym odcinkiem bulwarów połączy Plac Piłsudskiego ze Starymi Łabędami.

Opisy inwestycji

W 2019 na zlecenie miasta gliwicka firma Venit wykonała wstępną koncepcję trasy. Inwestycja będzie zasadniczo składać się z dwóch części:

  1. Ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Nadrzecznej od ul. Orlickiego do zjazdu do parku handlowego „Arena” (około 800 m),
  2. Właściwych bulwarów biegnących lewym wałem Kłodnicy od Centralnej Oczyszczalni Ścieków do ul. Staromiejskiej w Starych Łabędach (około 4 km).

Całość trasy będzie miała nawierzchnię asfaltową, 3,5-4 m szerokości i nie przewidziano podziału na część pieszą i rowerową. Inwestycja ma objąć również budowę dwóch kładek na Kłodnicy: pierwszej kawałek za oczyszczalnią i drugiej przed samym mostem w ciągu ul. Staromiejskiej. W ramach inwestycji powstanie również łącznik bulwarów z ul. Staromiejską w rejonie kościoła Wniebowzięcia NMP oraz krótki odcinek drogi dla rowerów po drugiej stronie rzeki w rejonie pierwszej kładki. Koncepcja nie przewiduje budowy przejazdu dla rowerzystów pod mostem w ciągu ul. Orlickiego ani w ciągu ul. Edisona. W miejscu, w którym trasa będzie przecinać bocznicę kolejową do zakładów Opla, zaplanowano budowę tzw. labiryntu.

Zgodnie z koncepcją sieci regionalnych tras rowerowych województwa śląskiego bulwary Kłodnicy mogłyby być częścią trasy o znaczeniu wojewódzkim nr 602 Kędzierzyn-Koźle – Gliwice – Katowice – Jaworzno. Podobna trasa znajduje się również w studium tras rowerowych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

Komentarz GRR

Bezpośrednio po zakończeniu prac projektowych w trybie dostępu do informacji publicznej otrzymaliśmy koncepcję tej trasy rowerowej. Pozwoliło to nam złożyć uwagi do koncepcji jeszcze przed ogłoszeniem przetargu na projekt.

Natomiast kwestia umożliwienia przejazdu rowerem pod mostem w ciągu ul. Orlickiego była już przedmiotem korespondencji pomiędzy GRR a UM w połowie 2018, dlatego nie poruszaliśmy tego tematu w tegorocznej korespondencji z UM. Więcej na ten temat pisaliśmy w artykule Gliwice nie chcą brać przykładu z Rybnika.

Nazwa

GRR: Ponieważ trasa ta ma szansę stać się jedną z najpopularniejszych tras rowerowych w Gliwicach proponujemy, aby nadać jej nazwę, co ułatwi zarówno komunikację w sprawie oraz rozpoznawalność wśród rowerzystów.

Proponujemy, aby trasę wzdłuż Kłodnicy nazwać Kłodnicostradą, poprzez analogię do podobnej trasy wzdłuż Warty w Poznaniu, nazwanej Wartostradą.

UM: Zostanie przeanalizowana możliwość nadania nazwy – stoimy na stanowisku aby ciąg pieszo-rowerowy nazwano „Bulwarami Kłodnicy” (ponieważ nie będzie to tylko trasa rowerowa)

Lokalizacja środkowej kładki

GRR: W koncepcji wykonanej przez firmę Venit zaplanowano środkową kładkę na Kłodnicy w rejonie przystanku autobusowego Gliwice Edisona. Kładka w takiej lokalizacji będzie służyła wyłącznie rowerzystom jadącym w relacji Kopernik ↔ Śródmieście. Rowerzyści jadący w relacji Kopernik ↔ Stare Łabędy, aby nie nadkładać drogi, będą wybierać starą trasę wzdłuż ul. Portowej. Dlatego proponujemy, aby kładkę zlokalizować na wysokości estakady Heweliusza. Za takim rozwiązaniem przemawia również fakt, że działka oddzielająca ul. Portową od Kłodnicy w tym miejscu jest własnością gminy (działka nr 53, obręb Port). Dodatkowym uzasadnieniem tej lokalizacji jest istniejące w tym miejscu przejście dla pieszych, do którego będzie można dodać przejazd dla rowerzystów. Dzięki proponowanej przez nas zmianie lokalizacji kładki, korzystać z niej będzie około dwa razy więcej rowerzystów.

Proponujemy również, aby punkt odpoczynkowy zlokalizować przy kładce – wtedy korzystać z niego mogliby rowerzyści jadący we wszystkich trzech możliwych relacjach (Śródmieście ↔ Stare Łabędy, Śródmieści ↔ Kopernik i Kopernik ↔ Stare Łabędy).

UM: Lokalizacja kładki była przedmiotem wielu uzgodnień zarówno ze strony inwestora jak i Zarządu Dróg Miejskich. Lokalizacji kładki podyktowana była faktem przejazdu rowerowego i przejścia przez ul. Edisona. W trakcie licznych konsultacji uznano iż należy dążyć do ograniczenia ilości osób przejeżdżających ul. Edisona, tak , aby ruch relacji  centrum miasta – oś. Kopernik odbywał się przed ul. Edisona, korzystając z istniejącej infrastruktury w ul. Portowej. Dążenie było również takie aby droga ta miała charakter przede wszystkim krajobrazowy, uspokojony. Zwracamy uwagę iż wzdłuż ul. Portowej istnieje infrastruktura rowerowa oraz na chwilę obecną trwa opracowanie projektowe mające na celu uciąglenie drogi rowerowej do ul. Staromiejskiej. Droga ta będzie miała znaczenie komunikacyjne.

Sprawa kładki na przedłużeniu ul. Heweliusza zostanie przeanalizowana w trakcie opracowania dokumentacji projektowej  przy uzgodnieniu z ZDM.

Lokalizacja przystanku rowerowego miała kilka aspektów: lokalizacja mniej więcej na środku odcinka, tak aby rodziny z małymi dziećmi mogły odpocząć, lokalizacja z dala od istniejącej infrastruktury (cisza i spokój) oraz dostępność działki budowlanej.

CPR przy ul. Nadrzecznej

GRR: Dla ograniczenia ryzyka potencjalnych konfliktów i sytuacji niebezpiecznych pomiędzy rowerzystami a pieszymi na ciągu pieszo-rowerowym przy ul. Nadrzecznej proponujemy, aby w tym miejscu wykonać oddzielną asfaltową drogę dla rowerów i chodnik z kostki bezfazowej (tak, jak ma to miejsce na ul. Bojkowskiej).

UM: Przy budowie drogi pieszo-rowerowej w ul. Nadrzecznej należy szczególnie uwzględnić fakt zawężenia traktu przy garażach. W tych miejscach nie jest możliwe utrzymanie przepisowych szerokości drogi rowerowej oraz ciągu pieszego. Sprawa zostanie ponownie przeanalizowana na etapie opracowania dokumentacji projektowej.

Przejazd kolejowo-drogowy przez bocznicę Opla

GRR: Zaproponowany przejazd kolejowo-drogowy kategorii E wyposażony w labirynt nie jest najlepszym rozwiązaniem dla rowerzystów. Rozwiązanie to jest szczególnie problematyczne dla rowerzystów poruszających się na niestandardowych rowerach (cargo, tandemy czy rowery z przyczepką) oraz może prowadzić do niebezpiecznych kolizji z barierkami w porze nocnej czy zderzeń czołowych.

Proponujemy w tym miejscu powstanie przejazdu kolejowo-drogowego kategorii C, z sygnalizacją świetlną sparowaną z tą, która znajduje się około 80 m dalej przy ul. Portowej.

UM: Przejazd rowerowy jaki zaproponowano w koncepcji spełnia obecne przepisy i taki został zaprojektowany. Powyższe zostanie ponownie przeanalizowana na etapie opracowania dokumentacji projektowej. Sprawę należy traktować priorytetowo tak aby zapewnić maksymalne warunki bezpieczeństwa

Zjazd na ul. Staromiejską na końcu trasy

GRR: Na samym końcu trasy nie przewidziano możliwości zjazdu na ul. Staromiejską. Aby trasa była możliwie najbardziej użyteczna, należy zapewnić możliwie największą liczbę wjazdów/zjazdów z Kłodnicostrady.

Proponujemy, aby wykonać w tym miejscu połączenie z ul. Staromiejską, a dla zapewniania maksymalnego bezpieczeństwa można na końcu trasy postawić znak B-20 „Stop”, a na ul. Nadrzecznej ograniczenie do 30 km/h wraz ze znakiem A-24 „Rowerzyści”.

UM: Celowo zrezygnowano ze zjazdu rowerzystów w ul. Staromiejską z uwagi na kolizyjność wyjazdu. W miejscu tym jest słaba widoczność co mogłoby prowadzić do niebezpieczeństwa. Zadecydowano poprowadzić ruch rowerowy przez kładkę w stronę ul. Portowej a jedynie ruch pieszy będzie prowadzony w ul. Staromiejską.

Komentarz końcowy

Trasa rowerowa lewym brzegiem Kłodnicy ma potencjał, aby stać się pierwszą w Gliwicach velostradą (czyli taką rowerową autostradą). Na 6 km odcinku od placu Piłsudskiego mamy tylko dwa punkty kolizyjne z ruchem samochodowym i jeden z ruchem kolejowym – to bardzo mało. Musimy podjąć próbę uczynienia tej trasy w pełni bezkolizyjną. Rybniccy drogowcy, tworząc przejazd pod mostem w ciągu ul. Kotucza, pokazali, że puszczanie rowerzystów „dołem” bez przebudowy całego mostu jest możliwe. Rozwiązanie przecięcia linii kolejowej z bulwarami też nie przystoi trasie o tej randze, a kwestia powiązań z otoczeniem (np. brakująca kładka na wysokości estakady Heweliusza) musi być dogłębnie przemyślana.

To, żeby ta trasa docelowo stała się pełnoprawną velostradą, powinno być naszym celem, nie marzeniem.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej i radny dzielnicy Sikornik, w młodości członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a na co dzień programista Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

1 komentarz do "Jakie będą bulwary Kłodnicy?"


  1. Rzeszów: „wisłokstrada”

    https://www.google.com/maps/@50.0201225,21.9988294,3a,75y,284.65h,92.1t/data=!3m8!1e1!3m6!1sAF1QipP-JXgS8TueO_PWvw1geZPKIJKNN8tJGSElTQ7b!2e10!3e11!6shttps:%2F%2Flh5.googleusercontent.com%2Fp%2FAF1QipP-JXgS8TueO_PWvw1geZPKIJKNN8tJGSElTQ7b%3Dw203-h100-k-no-pi-0-ya110.56102-ro-0-fo100!7i6320!8i3160

    Brak widoku z trasy a 3D tak głęboko nie sięga ale konstrukcja jest przygotowana na wbudowanie zagrody na wypadek powodzi. Sam Wisłok ma zdecydowanie bardziej zmienny przepływ od Kłodnicy.

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *