Jaki był 2018 rok dla gliwickich rowerzystów?

Ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Pocztowej podczas budowy

Za nami kolejny rok. Czy był on udany dla gliwickiej infrastruktury rowerowej?

Gliwicki Rower Miejski

1 marca wystartował drugi sezon GRM, a 1 kwietnia system został rozbudowany z 10 do 15 stacji (nowe stacje to: Ulica Przyszowska – Łabędź, Obrońców Pokoju – Szkoła, Radiostacja, Hala Gliwice i Ulica Sikorskiego / Ulica Reymonta). Przez cały sezon rowery były wypożyczane około 94 tys. razy.

Ul. Błonie i Poczta

Na początku 2018 roku oddano do użytku nowe drogi dla rowerów i ciągi pieszo-rowerowe przy ul. Błonie i Pocztowej o łącznej długości 2,1 km. Była to jedna z najbardziej udanych inwestycji rowerowych ostatnich latach, dzięki której Trynek zyskał bezpośrednie „rowerowe” połączenie z Ligotą Zabrską.

Ul. Rybnicka

W ramach przebudowy chodnika przy ul. Rybnickiej powstał nowy, szerszy chodnik, który spełnia warunki techniczne odpowiadające ciągom pieszo-rowerowym i w przyszłości (po ukończeniu budowy dalszych odcinków DDR/CPR przy ul. Rybnickiej) będzie mógł być oznakowany jako CPR. Odcinek liczy 200 metrów.

Pumptrack

Pod koniec października został oddany pumptrack przy ul. Akademickiej. Tor do jazdy ekstremalnej o długości 100 m został zrealizowany w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.

Automatyczna detekcja

W 2018 roku automatyczna detekcja pojawiła się na 3 przejazdach:

Planowana rozbudowa automatycznej detekcji rowerzystów na skrzyżowaniu DTŚ/Śliwki/Orlickiego i przejeździe przez ul. Kozielską nie doszła do skutku ze względu na zbyt wysoką cenę jedynej oferty złożonej w przetargu.

Inwestycje „przy okazji”

Przy okazji budowy ronda w Brzezince wyremontowano 150-metrowy odcinek DDR.

Stojaki rowerowe

Urząd Miejski, Miejski Zarząd Usług Komunalnych i Zarząd Dróg Miejskich postawili 96 bezpiecznych stojaków rowerowych:

  • 8 stojaków na Rynku (zamiast 4 starych),
  • 1 stojak przy ul. Powstańców Warszawy (przeniesiony z rynku),
  • 1 stojak na rogu ul. Zwycięstwa i al. Przyjaźni (przeniesiony z rynku),
  • 2 stojaki na rogu ul. Powstańców Warszawy i pl. Piłsudskiego (przeniesione z rynku),
  • 1 stojak na rogu ul. Krupniczej i Górnych Wałów,
  • 3 stojaki na rogu ul. Krupniczej i Grodowej,
  • 1 stojak na ul. Matejki,
  • 2 stojaki na ul. Basztowej,
  • 2 stojaki na rogu ul. Wysokiej i Bytomskiej,
  • 2 stojaki przy skrzyżowaniu ul. Jesiennej i Wiślanej,
  • 2 stojaki przy ul. Sowińskiego w rejonie ronda Fryzego,
  • 2 stojaki przy skrzyżowaniu ul. Kujawskiej i Dolnej.
  • 10 słupko-stojaków na ul. Siemińskiego,
  • 27 stojaki w Parku Chrobrego,
  • 3 stojaki na placu zabaw przy ul. Nad Łąkami,
  • 4 stojaki przy plenerowej siłowni przy ul. Narutowicza,
  • 4 stojaki na placu zabaw przy ul. Rolników,
  • 3 stojaki przy plenerowej siłowni na rogu ul. Dolnej i Rymera,
  • 3 stojaki przy plenerowej siłowni w Parku Starokozielskim,
  • 3 stojaki przy plenerowej siłowni w Parku Szwajcaria,
  • 3 stojaki przy plenerowej siłowni przy ul. Warmińskiej,
  • 3 stojaki przy plenerowej siłowni przy ul. Sadowej,
  • 3 stojaków na skwerze przy ul. Wolności,
  • 7 stojaków w Parku Doświadczeń przy Radiostacji.

Stacje naprawcze

Urząd Miejski postawił 4 nowe samoobsługowe stacje naprawcze:

Nieukończone inwestycje

Ze względu na problemy z sieciami podziemnymi nie udało się zakończyć remontu ul. Jagiellońskiej, którego elementem jest budowa ok. 400-metrowego odcinka DDR.

Podsumowanie

W 2018 roku:

  • postawiono 5 nowych stacji roweru miejskiego,
  • wybudowano około 2,3 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych 1,
  • wyremontowano około 0,15 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych 2,
  • wyposażono 3 przejazdy dla rowerzystów w automatyczną detekcję rowerzystów 3,
  • postawiono 96 nowych bezpiecznych stojaków rowerowych 4,
  • postawiono 4 nowe stacje naprawcze 4.

Uwagi:

  1. Nie uwzględniono nowych DDR/CPR, które powstały wyłącznie w efekcie zmiany organizacji ruchu,
  2. Nie uwzględniono remontów DDR/CPR, które nie poprawiły ich parametrów,
  3. Uwzględniono wyłącznie montaż detekcji rowerzystów na przejazdach, które jej wcześniej nie miały,
  4. Uwzględniono wyłącznie inwestycje miejskie.

Komentarz GRR

Po dosyć dobrym 2017 roku, w którym wybudowano i wyremontowano ponad 5 km DDR/CPR, nastąpiło znacznie rowerowe spowolnienie, w wyniku którego powstało/wyremontowano ponad 2 razy mniej niż rok temu. Pewnym pocieszeniem może być rozbudowa systemu wypożyczania rowerów, parkingów rowerowych i sieci stacji naprawczych, jednakże te elementy są tylko dodatkiem do twardej infrastruktury rowerowej, której w Gliwicach jest stanowczo zbyt mało i rozwija się zbyt wolno.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *