Jaka Zwycięstwa?

Dzisiaj rano uczestniczyliśmy w warsztatach w siedzibie pracowni projektowej ProjArch dotyczących planowanej modernizacji ul. Zwycięstwa, a w szczególności formy infrastruktury rowerowej na tejże ulicy.

Nasze postulaty były następujące:

  1. Znaczące ograniczenie i uspokojenie ruchu samochodowego na ul. Zwycięstwa. Można to osiągnąć poprzez:
    1. zmianę nawierzchni ulicy (na np. tak jak na początku ul. Zwycięstwa od strony rynku)
    2. zmianę geometrii ulicy
    3. zakaz ruchu ze stosownymi wyłączeniami
    4. ograniczenie prędkości
    5. wprowadzenie strefy zamieszkania

    Jeżeli ograniczenie i uspokojenie ruchu będzie znaczące, to żadna wydzielona infrastruktura dla rowerów nie będzie potrzebna. Jednakże, jeżeli ograniczenie ruchu samochodowego będzie niewielkie, to wtedy proponujemy pasy ruchu dla rowerów w takiej formie jak przy ul. Roosevelta w Zabrzu oraz przejazd dla rowerów na wysokości al. Przyjaźni.

  2. Rampa dla rowerów i pieszych na al. Przyjaźni. Obecnie trzeba tam sprowadzać rower po rynience dla wózków dziecięcych.
  3. Możliwość dwukierunkowego ruchu rowerów na całej długości ul. Zwycięstwa. Obecna organizacja ruchu pomiędzy rynkiem a ul. Dolnych Wałów powoduje, że rowerzyści masowo jeżdżą po chodniku lub pod prąd co prowadzi do niebezpiecznych sytuacji.
  4. Miejsce na dodatkową stację Gliwickiego Roweru Miejskiego w okolicy przecięcia z al. Przyjaźni. Obecnie stacje GRM znajdują się jedynie na końcach ul. Zwycięstwa.
  5. Eleganckie U-kształtne stojaki rowerowe rozłożone po 1-2 sztuki w regularnych odstępach na całej długości ulicy. Obecnie stojaki znajdują się wyłącznie przy Urzędzie Miasta, poczcie i restauracji McDonalds.

W pozytywnej i konstruktywnej atmosferze doszliśmy do podobnych wniosków, co pozwala wierzyć w pozytywne zmiany na Zwycięstwa. Dziękujemy pracowni ProjArch za otwarte spojrzenie i czekamy na efekt ostateczny

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

1 komentarz do "Jaka Zwycięstwa?"


  1. Cieszę się, że powyższe wnioski są zgodne z koncepcją infrastruktury rowerowej dla Gliwic, koncepcją głównych tras rowerowych dla aglomeracji i koncepcją parkingów rowerowych dla aglomeracji. Oby tak dalej 🙂

    Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *