Rodzi się wojewódzki zespół ds. polityki rowerowej

Dzisiaj (29 października) w siedzibie Zarządu Dróg Wojewódzkich w Katowicach odbyło się pierwsze w historii spotkanie środowisk rowerowych z przedstawicielami ZDW oraz Urzędu Marszałkowskiego dotyczące realizowanych przez ZDW inwestycji, przy okazji których powstaje infrastruktura rowerowa.

Uczestnicy

W spotkaniu rowerowym w ZDW uczestniczyło m.in.:

  • 7 przedstawicieli Zarządu Dróg Wojewódzkich,
  • 2 przedstawicieli Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego,
  • Śląski Oficer Rowerowy,
  • Metropolitalny Oficer Rowerowy,
  • Rybnicki Oficer Rowerowy,
  • Przedstawiciel Stowarzyszenia „Gliwicka Rada Rowerowa”,
  • Przedstawiciel Stowarzyszenia „Rowerowe Katowice”,
  • Mieszkaniec gminy Świerklany.

Dyskutowany projekt – przebudowa DW 933

Kostkowa fala – pierwotnie planowane rozwiązanie dla DW 933 (fot. G. Ossoliński – Rowerowe Katowice)

Głównym tematem spotkania była planowana przebudowa drogi wojewódzkiej nr 933 na odcinkach Wodzisław Śląski – Jastrzębie-Zdrój i Pawłowice – Pszczyna, stanowiąca przedmiot ogłoszonego niedawno przetargu. W ramach inwestycji przebudowany ma zostać odcinek drogi o łącznej długości 23,3 km, który na całej długości ma zostać rozbudowany o infrastrukturę rowerową, co czyni tę inwestycję jedną z największych inwestycji rowerowych w województwie w ostatnich latach.

Pierwotny projekt infrastruktury rowerowej był rażąco niezgodny ze śląskim standardami rowerowymi, najpoważniejszymi zarzutami były:

  • Nieodpowiednia nawierzchnia (kostka brukowa zamiast asfaltu),
  • Zbyt ostre łuki poziome,
  • Brak ciągłości trasy (m.in. na wiadukcie nad linią kolejową nr 158, wiadukcie nad A4),
  • Brak przejazdów dla rowerzystów,
  • Brak obejść przystanków autobusowych,
  • Brak ciągłości nawierzchni przy wjazdach na posesję,
  • Zbyt mocne obniżenia przy wjazdach na posesje,
  • Mała szerokość ciągów pieszo-rowerowych (2,5 m),
  • Wspólny ruch pieszych i rowerzystów zamiast osobnej części pieszej i rowerowej.

W związku z tym, że jest to tak duża inwestycja, charakteryzująca się bardzo niską jakością części rowerowej, wraz ze stowarzyszeniem Rowerowe Katowice postanowiliśmy zainterweniować. Skierowaliśmy stosowne pismo do Zarządu Dróg Wojewódzkich, Zarządu Województwa oraz Śląskiego Oficera Rowerowego, natomiast Rowerowe Katowice bardzo mocno nagłośniły sprawę w mediach. Nasze skoordynowane działania przyniosły efekt w postaci dzisiejszego spotkania.

Rezultat spotkania

W czasie ponad trzygodzinnego, niezwykle burzliwego spotkania udało się wypracować zmiany w projekcie, które uczynią go znacznie lepszym dla rowerzystów. Główne zmiany to:

  • Jeden szerszy ciąg pieszo-rowerowy i jeden węższy tylko pieszy zamiast dwóch ciągów pieszo-rowerowych o tej samej szerokości,
  • Asfalt zamiast kostki,
  • Znacznie mniejsze obniżenia (lub nawet ich brak) przy wjazdach na posesję,
  • Uzupełnienie brakujących przejazdów dla rowerzystów,
  • Lepsza geometria.

Co bardzo ważne, na koniec spotkania ustalono, że współpraca będzie kontynuowana i w najbliższej przyszłości spotkamy się, aby wspólnie omówić projekt przebudowy drogi wojewódzkiej nr 791.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *