Rowery w projekcie budżetu miasta na 2021 rok

Niedawno opublikowany został projekt uchwały budżetowej miasta Gliwice na 2021 rok. Przeanalizowaliśmy go pod kątem zaplanowanych inwestycji rowerowych.

W budżecie na 2021 rok zaplanowano, że dochody wyniosą 1,460 mld zł, a wydatki 1,775 mld zł.

Główne inwestycje rowerowe

Budowa trasy rowerowej Centrum – Sośnica

To już siódmy raz, kiedy trasa do Sośnicy (docelowa łączna długość około 7,7 km) pojawia się w rocznym budżecie miasta i po raz pierwszy jest realna szansa, że to już ostatni raz. Do wykonania pozostało:

  1. odcinek od giełdy samochodowej do Kłodnicy (500 m),
  2. remont kładki na Kłodnicy w Sośnicy wraz z drogami dojazdowymi,
  3. odcinek wzdłuż DTŚ w Sośnicy (550 m).

Budowa trasy rowerowej w śladzie kolei wąskotorowej

W przyszłym roku najprawdopodobniej zostanie wykonany projekt (w tym roku wykonano wstępną koncepcję) odcinka od dawnej stacji Trynek Wąskotorowy do ul. Robotniczej. Łączna długość tego odcinka to minimum 1,3 km (zależnie od tego jak bardzo DDR będzie trzymać się oryginalnego śladu kolei wąskotorowej).

Przyszły rok będzie szóstym rokiem realizacji tej trasy. Docelowo gliwicki odcinek trasy powinny liczyć niespełna 10 km (zakładając początek przy ul. Robotniczej, a koniec przed Mysią Górą).

Bulwary Kłodnicy

W ramach rozbudowy Bulwarów Kłodnicy planowana jest budowa 5-kilometrowa odcinka pomiędzy ul. Orlickiego w centrum a ul. Staromiejską w Łabędach oraz około kilometrowego odcinka w rejonie Parku Chrobrego.

CPR/DDR przy ul. Toszeckiej

W tym roku rozpoczęło się projektowanie CPR/DDR wzdłuż ul. Toszeckiej od końca istniejącej DDR obok baru McDonald’s do ul. Wakacyjnej (5,1 km). W przyszłym roku nie spodziewamy się niczego więcej niż kontynuowania tychże prac projektowych.

CPR/DDR przy ul. Strzelców Bytomskich

W tym roku rozpoczęło się projektowanie CPR/DDR wzdłuż ul. Strzelców Bytomskich od ul. Narutowicza w Łabędach do ul. Jagodowej w Czechowicach (2 km). W przyszłym roku nie spodziewamy się niczego więcej niż kontynuowania tychże prac projektowych.

Pozostałe inwestycje

  • CPR przy ul. Mickiewicza – to z jednej strony zabytkowa aleja lipowa objęta opieką konserwatora zabytków, a z drugiej strony jedna z najbardziej zniszczonych tras rowerowych w Gliwicach. Propozycja jego remontu była wielokrotnie zgłaszana do Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego, również przez nas. Niedawno ogłoszono przetarg na wykonanie projektu tej przebudowy, który przewiduje że projektowanie przebudowy 750-metrowego odcinka ma potrwać 12 miesięcy,
  • DDR przy ul. Nowy Świat i ul. Jana Pawła II – w ramach tej inwestycji ma powstać droga dla rowerów od Teatru Miejskiego do katedry św. Piotra i Pawła (około 750 m), miasto ma już gotowy projekt, więc w przyszłym roku powinny rozpocząć się prace budowlane,
  • DDR przy ul. Knurowskiej – w ramach inwestycji istniejąca droga dla rowerów ma zostać wydłużona do ul. św. Brata Alberta (o około 350 m), miasto ma już gotowy projekt, więc w przyszłym roku powinny rozpocząć się prace budowlane,
  • DDR przy Rybnickiej – planowana jest budowa chodnika i DDR od ul. Toruńskiej do obwodnicy, na razie miasto ma gotową wyłącznie wstępną koncepcję,
  • DDR przy Zawiszy Czarnego i Słowackiego – w ramach inwestycji ma powstać droga dla rowerów łącząca rowerową część al. Mickiewicza, bulwary Ostropki i DDR przy ul. Kosów. W tej chwili miasto dysponuje wyłącznie wstępną koncepcją tej inwestycji, więc w przyszłym roku należy się spodziewać wykonania projektu,
  • Remont ul. Chorzowskiej – w ramach kompleksowego remontu ulicy przewiduje się budowę DDR po jej południowej stronie od skrzyżowania z Zabrską do wjazdu do zajezdni tramwajowo-autobusowej, obecnie na finiszu znajdują się prace projektowe,
  • Remont ul. Piwnej i ul. Hlubka – w ramach inwestycji planuje się kompleksową przebudowę układu drogowego pomiędzy placem Piastów a wiaduktem kolejowym. W ramach inwestycji planowana jest budowa drogi dla rowerów,
  • Remont ul. Zwycięstwa – w ramach od lat obiecywanej przebudowy ulica ma zyskać bardziej reprezentacyjny charakter, a ruch samochodów ma zostać uspokojony. 3 miesiące temu Nowiny Gliwickie pisały o problemach, które pojawiły się podczas prac projektowych, więc może okazać się, że cały proces projektowy trzeba będzie w przyszłym roku powtórzyć,
  • Remont okolic stacji kolejowej Gliwice Łabędy – miasto wspólnie z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi planuje przebudowę stacji kolejowej wraz z otaczającym ją układem drogowym. W ramach inwestycji planuje się m.in. wybudowanie ronda pod nowym wiaduktem linii kolejowej,
  • Nowy wiadukt w ciągu ul. Ziemięcickiej – w ramach inwestycji zamknięty od wielu lat dla samochodów wiadukt ma zostać zburzony i wybudowany od nowa,
  • Przedłużenie ul. Biegusa – ulica ma zostać przedłużona w 2 strony: do obwodnicy zachodniej oraz do ul. Rybnickiej. W obu przypadkach mają powstać krótkie odcinki CPR/DDR,
  • Obwodnica zachodnia i południowa – w ramach wewnętrznej obwodnicy Gliwic do wybudowania został odcinek od Sowińskiego do Daszyńskiego (trwają prace projektowe) oraz od Rybnickiej do Amazonu (tutaj prace projektowe się jeszcze nie rozpoczęły),
  • Centrum przesiadkowe – jego budowa trwa już kilka tygodni i ma zakończyć się w sierpniu 2022.

Gliwicki Rower Miejski

W przyszłorocznym budżecie zapisano 23,5 tys. zł na koszty administracyjne obsługi GRM, niezapisując jednocześnie ani złotówki na właściwe wydatki. Wyjaśnienia tej zagadki możemy szukać w niepełnych wynikach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego, gdzie w kategorii ogólnomiejskiej prowadzi właśnie projekt powrotu do Gliwic wypożyczalni rowerów (15 stacji czynnych przez 7 miesięcy).

Komentarz GRR

Podobnie jak rok temu powyższa lista może robić wrażenie, ale trzeba pamiętać, że inwestycje drogowe to inwestycje wieloletnie (zwykle rok na koncepcję, rok na projekt i rok na budowę, w skrajnych przypadkach o wiele dłużej jak np. w przypadku trasy do Sośnicy), więc tylko niewielka część z punktów z powyższej listy zostanie w przyszłym roku faktycznie wybudowana.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej i radny dzielnicy Sikornik, w młodości członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a na co dzień programista Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *