Jaki był 2021 rok dla gliwickich rowerzystów?

Nowy odcinek drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Zabrskiej

Kolejny rok za nami. Tym razem bez zakończonych spektakularnych inwestycji rowerowych, ale to nie znaczy, że nic nowego dla rowerzystów nie powstało.

Trasa tramwajowa (Jagiellońska – Zabrska – Chorzowska)

W ramach ostatniego etapu remontu ulicy Zabrskiej powstało 50 m drogi dla rowerów oraz 400 m ciągu pieszo-rowerowego. Niestety nie udało się ukończyć projektu remontu ulicy Chorzowskiej (szerzej o problemach tego projektu pisał ostatnio portal 24gliwice.pl) i nie ma praktycznie żadnych szansa na to, że w przyszłym roku uda się wydłużyć trasę tramwajową. W 2021 roku zapadła również decyzja, że ta trasa będzie elementem metropolitalnej trasy rowerowej Gliwice – Katowice.

Trasa do Sośnicy (G3)

Wiosną zakończyły się prace przy 50-metrowym rowerowo-pieszym by-passie schodów w ciągu al. Przyjaźni oraz powstał przejazd dla rowerzystów przez ul. Zwycięstwa, tym samym najbardziej znany gliwicki teleport rowerowy przeszedł do historii. W sierpniu natomiast rozpoczęła się budowa 450-metrowego odcinka tej trasy wzdłuż ulicy Kujawskiej w Ligocie Zabrskiej.

Trasa N-S

W grudniu zakończyła się budowa drogi dla rowerów łączącej rejon Teatru Miejskiego i katedry wzdłuż ul. Nowy Świat i Jana Pawła II o długości 700 m, która jest kontynuacją pieszo-rowerowej al. Sikornik. Niestety potencjalny dalszy odcinek wzdłuż ul. Jana Pawła II i ul. Dworcowej nie wszedł nawet w fazę projektu, a powstanie trasy rowerowej o przebiegu południkowym biegnącej przez Śródmieście to obecnie najpilniejsza potrzeba rowerowa w Gliwicach.

Ulica Solskiego

W wyniku kompleksowego remontu ulicy Solskiego (będącej do tej pory ciągiem pieszym oznakowanym znakami B-9 „zakaz wjazdu rowerów”) dopuszczony tutaj został ruch rowerowy. Łączna długość powstałego ciągu-pieszo rowerowego to 200 m, na pozostałym (północny) fragmencie ul. Solskiego dopuszczony jest również ruch samochodów.

Strefa ograniczonej dostępności dla samochodów na starówce

W sierpniu radykalnie powiększona została strefa ograniczonej dostępności dla samochodów, dzięki czemu łączną długość uliczek wyłączonych z ruch samochodowego wzrosła z 150 m do 625 m oraz w prawie całej SOD wprowadzono kontraruch rowerowy (9 ulic o łącznej długości 610 m).

Parkingi rowerowe

Urząd Miejski, Zarząd Dróg Miejskich, Miejski Zarząd Usług Komunalnych, miejskie jednostki oświatowe, Politechnika Śląska i Polskie Koleje Państwowe postawiły 61 nowych bezpiecznych (U-kształtnych) stojaków rowerowych (w tym 6 zadaszonych):

  • 2 stojaki przed Urzędem Pocztowym w Bojkowie (w ramach GBO),
  • 3 stojaki przy kręgu modelarskim obok lotniska,
  • 9 stojaków na skwerze na Drogową Trasą Średnicową,
  • 6 stojaków na skwerze 700-lecia w Ligocie Zabrskiej (w ramach GBO),
  • 3 stojaki przy placu zabaw przy ul. Wielickiej w Sośnicy,
  • 6 stojaków przy placu zabaw w Parku Starokozielskim w Starych Gliwicach,
  • 4 stojaki przy placu zabaw i siłowni zewnętrznej w przy ul. Klasztornej w Łabędach (w ramach GBO),
  • 7 stojaków na terenie kompleksu Piaskowa Dolina w Łabędach,
  • 3 stojaki przy siłowni zewnętrznej przy ul. Żernickiej w Żernikach (w ramach GBO),
  • 6 zadaszonych stojaków przy LO nr 1,
  • 4 stojaki przed Wydziałem Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej,
  • 6 stojaków przy domach studenckich Politechniki Śląskiej,
  • 2 stojaki przy przystanku kolejowym Gliwice Kuźnia.

Stacje naprawcze

Urząd Miejski, Miejski Zarząd Usług Komunalnych i Politechnika Śląska postawił 4 nowe samoobsługowe stacje napraw rowerów:

  • przed Urzędem Pocztowym w Bojkowie (w ramach GBO),
  • przed Wydziałem Inżynierii Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej,
  • przy pumptracku przy ul. Dzionkarzy w Sośnicy,
  • przy siłowni zewnętrznej przy ul. Żernickiej w Żernikach (w ramach GBO).

Podsumowanie

W 2021 roku:

  • wybudowano 1,4 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
  • postawiono 39 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych2,
  • postawiono 4 nowe stacje naprawcze2,
  • wdrożono kontraruch na 9 ulicach (610 m),
  • długość ulic w SOD wzrosła o 475 m.

Uwagi

  1. Nie uwzględniono remontów DDR/CPR, które nie poprawiły ich parametrów.
  2. Uwzględniono wyłącznie inwestycje miejskie.

Komentarz GRR

Zeszłoroczne nadzieje na utrzymanie wysokiego tempa inwestycji rowerowych niestety nie spełniły – zakończonych inwestycji rowerowych było znacznie mniej niż w 2020 roku. Na szczęście liczba gotowych lub prawie gotowych projektów kolejnych inwestycji rowerowych (m.in. Bulwary Kłodnicy, trasa wąskotorowa oraz DDR/CPR przy Chorzowskiej, Portowej, Strzelców Bytomskich i Toszeckiej) jest duża, co daję nadzieję, że 2022 rok będzie lepszy.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej i radny dzielnicy Sikornik, w młodości członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a na co dzień programista Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

2 komentarze do "Jaki był 2021 rok dla gliwickich rowerzystów?"


  1. może by tak podać kwoty, może być w brutto?

    Wiem, nie są duże ale chyba z większym poszanowanie ludzie NATO popatrzą.

    To nie Urząd Miejski czy inna instytucja Państwowa że takie szczegóły są zbędne.

    Odpowiedz

    1. Niestety jest to praktycznie niemożliwe, ponieważ każda z opisanych w inwestycji budów ścieżek rowerowych była elementem większej całości i nie sposób wyodrębnić koszt samej części rowerowej.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *