Jaki był 2020 rok dla gliwickich rowerzystów?

Wewnętrzna droga techniczna przy zachodniej obwodnicy Gliwic

Kolejny rok za nami. Najważniejszym drogowym wydarzeniem było otwarcie we wrześniu kolejnego fragmentu obwodnicy zachodniej i w grudniu południowej, ale to nie jedyne inwestycje, w ramach których powstała infrastruktura rowerowa.

Trasa wąskotorowa

W tym roku realizacja trasy wąskotorowej wyraźnie przyśpieszyła, a zrealizowane zostały jej następujące elementy:

  1. Wybudowano nowy odcinek od ul. Knurowskiej do granicy z Nieborowicami o długości 2,5 km;
  2. Wybudowano miejsce obsługi rowerzystów przy dawnej stacji Trynek Wąskotorowy składające się ze:
    1. stojaków,
    2. stacji napraw,
    3. ławek,
    4. tablicy informacyjnej,
    5. pomnika torów.
  3. Wymieniono nawierzchnię odcinka od MOR „Trynek Wąskotorowy” do ul. Kopalnianej (700 m) na asfaltową;
  4. Całość trasy oznakowana została jako niebieski szlak rowerowy (8,4 km) i jednocześnie zdemontowano pozostałości istniejącego tutaj wcześniej czerwonego szlaku.

Trasa tramwajowa (Jagiellońska – Zabrska – Chorzowska)

W ramach kontynuowanego w tym roku remontu ul. Zabrskiej powstał odcinek DDR o długości 400 m. Jest on kontynuacją DDR przy ul. Jagiellońskiej (poprzez łącznik przez spokojną ul. Szarą), a w przyszłym roku ma powstać dalszy ciąg w stronę wiaduktu nad linią kolejową, a w dalszej przyszłości również wzdłuż ul. Chorzowskiej aż do zajezdni autobusowo-tramwajowej.

Obwodnica zachodnia

5 września nastąpiło otwarcie fragmentu zachodniej obwodnicy pomiędzy ul. Daszyńskiego a ul. Rybnicką. Po obu stronach obwodnicy powstały asfaltowe drogi techniczne miejscami przechodzące w ciągi pieszo-rowerowe. Łączna długość dróg technicznych to 7,3 km, a ciągów pieszo-rowerowych to 1,1 km. Dodatkowo w ramach budowy tej części obwodnicy powstało 0,7 km DDR wzdłuż ul. Rybnickiej.

Obwodnica południowa

4 grudnia nastąpiło otwarcie fragmentu południowej obwodnicy pomiędzy ul. Bojkowską a ul. Pszczyńską. Po południowej stronie obwodnicy powstała asfaltowa droga dla rowerów o długości 1,7 km. Niestety, pomimo że DDR kończy się rzut kamieniem od centrum handlowego Europa Centralna, to nadal praktycznie nie będzie dało się do niego dojechać na rowerze.

Kozielska

W Brzezince istniejąca droga dla rowerów (550 m) przy ul. Kozielskiej zyskała nawierzchnię asfaltową oraz została przedłużono o 300 m do granicy ze Starymi Gliwicami.

Łącznik Przydrożna – Tarnogórska

W dzielnicy Obrońców Pokoju powstał krótki odcinek DDR (200 m) wzdłuż zjazdu na DK88, który ułatwia dojechanie z centralnej części dzielnicy do DDR wzdłuż ul. Tarnogórskiej. Inwestycja została zrealizowana dzięki głosom rowerzystów w głosowaniu w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego.

Kozłowska

W ramach zakończonego w listopadzie generalnego remontu fragmentu ulicy Kozłowskiej wybudowano 150 m DDR i 250 m CPR. Cała nowa infrastruktura rowerowa, która tutaj powstała, została wykonana z kostki betonowej (jezdnia obok jest asfaltowa) i powstała na obszarze strefy 30 z elementami infrastrukturalnego uspokojenie ruchu. Budowa takiej infrastruktury rowerowej w takim miejscu nie ma żadnego sensu, dlatego nie uwzględniliśmy jej w końcowych statystykach.

Kontraruch

We wrześniu 2020 w Gliwicach powstał drugi w mieście kontraruch rowerowy – w ramach zmiany organizacji ruchu na ul. Floriańskiej na odcinku 150 m dopuszczono dwukierunkowy ruch rowerów, przy zachowaniu jednego kierunku dla pozostałych pojazdów.

Inne

W 2020 zniesione zostały dwa bardzo irytujące zakazy ruchu rowerów: na Rynku oraz w Parku Chrobrego. Zniesienie tych zakazów było jedną z obietnic wyborczych prezydenta Adama Neumanna.

Stojaki rowerowe

Urząd Miejski, Miejski Zarząd Usług Komunalnych, Politechnika Śląska i Polskie Koleje Państwowe postawiły 112 nowych bezpiecznych (U-kształtnych) stojaków rowerowych (w tym 14 zadaszonych):

  • 1 stojak przy bibliotece w dzielnicy Baildona,
  • 1 stojak przy bibliotece w Brzezince,
  • 1 stojak przy bibliotece na Sikorniku,
  • 12 stojaków przy domach studenckich Politechniki Śląskiej,
  • 8 stojaków przy dworcu kolejowym,
  • 2 stojaki przy giełdzie samochodowej od strony ul. Błonie,
  • 12 stojaków na terenie MOR „Trynek Wąskotorowy”,
  • 3 stojaki przy placu zabaw przy ul. Magnolii (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
  • 2 stojaki przy placu zabaw przy ul. Dzionkarzy,
  • 3 stojaki na polanie edukacyjnej w lesie komunalnym,
  • 5 zadaszonych stojaków przy przystanku autobusowym „Brzezinka Wałbrzyska” (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
  • 2 stojaki przy przystanku autobusowym „Żerniki Graniczna Pętla”,
  • 3 stojaki przy pumptracku przy ul. Dzionkarzy,
  • 3 stojaki przy Szachcie,
  • 13 stojaków przy targowisku na Zatorzu,
  • 19 stojaków przy tężni solankowej w lesie komunalnym,
  • 2 stojaków przy tylnym wejściu na Cmentarz Centralny,
  • 1 stojak przy WC w Parku Chrobrego,
  • 2 stojaki przy ul. Gruszczyńskiego 2,
  • 10 stojaków na pl. Jaśminu (w ramach Gliwickiego Budżetu Obywatelskiego),
  • 1 stojak na rogu ul. Krupniczej i Górnych Wałów (odbudowa zniszczonego stojaka),
  • 2 stojaki przy ul. Mikołowska 5,
  • 2 stojaki przy ul. Nad Łąkami,
  • 6 zadaszonych i 6 niezadaszonych stojaków przy Zespole Szkół Ogólnokształcących nr 2,
  • 3 zadaszone stojaki przy Zespole Szkół Ogólnokształcących Specjalnych nr 7.

Stacje naprawcze

Urząd Miejski postawił 4 nowe samoobsługowe stacje napraw rowerów:

Podsumowanie

W 2020 roku:

  • wybudowano 6,9 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
  • wybudowano 7,3 km nowych dróg technicznych dla rowerów i maszyn rolniczych,
  • wyremontowano około 1,25 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych1,
  • postawiono 112 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych2 (w tym 14 zadaszonych),
  • postawiono 4 nowe stacje naprawcze2,
  • wdrożono kontraruch na 1 ulicy (150 m),
  • oznakowano 8,4 km szlaku rowerowego.

Uwagi

  1. Nie uwzględniono remontów DDR/CPR, które nie poprawiły ich parametrów.
  2. Uwzględniono wyłącznie inwestycje miejskie.

Komentarz GRR

Od czasu kiedy zaczęliśmy opracowywać raporty roczne (czyli od 2017 roku) nigdy nie powstało tak dużej nowej infrastruktury rowerowej, jak w 2020 roku. Mamy nadzieję, że w 2021 roku to tempo nie tylko zostanie utrzymane, ale również zwiększy się odsetek nowych dróg rowerowych o transportowym (a nie rekreacyjnym) charakterze.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej i radny dzielnicy Sikornik, w młodości członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a na co dzień programista Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *