Jaki był 2019 rok dla knurowskich rowerzystów?

Droga dla rowerów przy centrum przesiadkowym "Foch" podczas budowy

Głównymi inwestycjami rowerowymi 2019 roku w Knurowie były 2 centra przesiadkowe, których budowa została uzupełniona o wytyczenie dróg dojazdowych dla rowerów.

Centrum przesiadkowe w Szczygłowicach

Centrum przesiadkowe w Szczygłowicach

21 października uruchomione zostało mini centrum przesiadkowe w Szczygłowicach. W ramach inwestycji powstała 3-stanowiskowa pętla autobusowa wraz z poczekalnią, dojazdową drogą dla rowerów (200 m) i dwiema wiatami rowerowymi (każda po 10 stojaków U-kształtnych i jednej stacji napraw rowerów).

Centrum przesiadkowe „Foch”

W ramach trwającej jeszcze budowy powstał 200-metrowy odcinek drogi dla rowerów po wschodniej stronie ul. Szpitalnej od ul. Stefana Batorego do ul. Bolesława Chrobrego, w połowie którego znajduje się wiata rowerowa z 10 U-kształtnymi stojakami rowerowymi dla osób chcących przesiąść się na autobus. Zasadnicza część centrum przesiadkowego będzie znajdowała się po drugiej stronie ul. Szpitalnej i jej budowa jeszcze nie została ukończona (ale droga dla rowerów i wiata rowerowa są już gotowe).

Droga dla rowerów na cmentarz komunalny

W ramach tej inwestycji droga dla rowerów wzdłuż pustej strefy przemysłowej została przedłużona do cmentarza komunalnego znajdującego się na końcu ul. Rakoniewskiego. 31 grudnia do ukończenia inwestycji brakowało oznakowania poziomego i pionowego oraz przejazdu przez tory kolejowe. Długość nowej drogi dla rowerów to 1 km, choć odległość punktu początkowego od końcowego w linii prostej to jedynie 0,7 km. Ten bardzo wysoki współczynnik wydłużenia wynika z niezbyt korzystnego przebiegu DDR w rejonie przecięcia z linią kolejową.

Rondo w Szczygłowicach

Brakujący przejazd dla rowerzystów przy rondzie w Szczygłowicach

W ramach przebudowy skrzyżowania ulic Zwycięstwa (DW924) i Lignozy powstało rondo. W ramach tej inwestycji wytyczono 100-metrowy ciąg pieszo-rowerowy przy ul. Zwycięstwa oraz wyremontowano 200-metrowy odcinek CPR wzdłuż ul. Lignozy. Jakość rowerowej części tej inwestycji jest niestety bardzo niska. Rezultat bardziej przypomina chodnik i z pewnością wielu rowerzystów będzie mimo wszystko decydować się na jazdę jezdnią.

W sierpniu 2017 przesłaliśmy do Urzędu Miejskiego w Knurowie pismo z uwagami odnośnie do tego projektu. Żaden ze zgłaszanych przez nas błędów nie został poprawiony.

Droga dla rowerów przy ul. Szpitalnej (inwestycja w toku)

Dzięki tej inwestycji droga dla rowerów przy ul. Szpitalnej będzie ciągnęła się od ronda Cztery Pory Roku do ul. Ułanów (650 m) i będzie w całości asfaltowa. Wcześniej DDR kończyła się przy ul. Ziętka i w połowie była z kostki fazowanej. Długość wyremontowanego odcinka wyniesie 150 m, a nowego 350 m. W niedalekiej przyszłości gliwicki Zarząd Dróg Powiatowych ma wybudować brakujący odcinek DDR przy ul. Szpitalnej pomiędzy ul. Ułanów a ul. Stefana Batorego, gdzie zaczyna się DDR powstała przy okazji budowy CP Foch. Długość brakującego odcinka to 600 m i powstanie on wraz z budową ronda u zbiegu ul. Szpitalnej i ul. Kosmonautów.

Skwer przy ul. Dworcowej

Pumptrack na skwerze przy ul. Dworcowej

W ramach modernizacji skweru naprzeciwko stadionu miejskiego powstał nowy plac zabaw, siłownia zewnętrzna, pumptrack oraz 6 stojaków U-kształtnych.

Podsumowanie

W 2019 roku:

  • wybudowano około 1,5 km nowych dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
  • wyremontowano około 0,2 km dróg dla rowerów i ciągów pieszo-rowerowych,
  • postawiono 36 nowych, bezpiecznych stojaków rowerowych1,
  • postawiono 2 nowe stacje napraw rowerów.

Uwagi

  1. Uwzględniono wyłącznie inwestycje Urzędu Miasta Knurów.

Komentarz GRR

Gdyby nie feralne rondo w Szczygłowicach, można by było ubiegły rok uznać za całkiem dobry – pozostałe inwestycje są dobrej jakości, jest ich sporo (jak na miasto tej wielkości) i, co bardzo ważne, przeprowadzono je miejscach, w których są one faktycznie potrzebne.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej i radny dzielnicy Sikornik, w młodości członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a na co dzień programista Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *