Spotkanie nr 67 (audyt trasy do Sośnicy)

26 października członkowie Gliwickiej Rady Rowerowej dokonali audytu infrastruktury rowerowej powstałej w ramach budowy trasy do Sośnicy. Audyt objął odcinek od ul. Wybrzeże Armii Krajowej do skrzyżowania ul. Kujawskiej z Panewnicką. Odcinek przy ul. Akademickiej i Panewnickiej audytowaliśmy po raz drugi, ponieważ poprzednim razem nie dokonaliśmy dokładnych pomiarów wysokości krawężników.

Na odcinku pomiędzy ul. Wybrzeże Armii Krajowej a parkiem Chrobrego trwają jeszcze ostatnie prace, jednakże zależało nam na tym, żeby nasze uwagi móc zgłosić jeszcze przed oficjalnymi odbiorami.

Podczas audytu poczyniono następujące obserwacje:

  1. Krawężnik przy przejeździe dla rowerów przez ul. Wybrzeże Armii Krajowej ma ponad 3 cm wysokości. Powinien mieć maksimum 1 cm, a najlepiej 0 cm.
  2. Pomiędzy ul. Wybrzeże Armii Krajowej a ul. Zwycięstwa brak oznakowania poziomego oraz nie usunięto starego oznakowania pionowego (stare znaki zostały jedynie poprzekreślane).
  3. Zgodnie z projektem nie wykonano przejazdu dla rowerów przez ul. Zwycięstwa oraz rampy na al. Przyjaźni. Mamy nadzieję, że te braki zostaną uzupełnione podczas remontu ul. Zwycięstwa.
  4. Nawierzchnia ciągu pieszo-rowerowego pomiędzy ul. Zwycięstwa a ul. Dworcową kruszy się i faluje.
  5. Na odcinku pomiędzy ul. Zwycięstwa a ul. Dworcową zastosowano niestandardową, poobracaną kombinację znaków C-13/C-16, która dodatkowo zdążyła już wyblaknąć.
  6. Na środku przejazdu dla rowerów przez ul. Dworcową pojawił się wysepka, która w naszej ocenie nie jest tam potrzebna. Wysepki zwykle stosuje się do rozdzielenia pasów ruchu prowadzących w różnych kierunkach, a ul. Dworcowa jest jednokierunkowa. Dodatkowym problem tej wysepki, jest to że nie zmieszczą się na niej niestandardowe rowery (np. tandem czy rower z dziecięcą przyczepką).
  7. Na odcinku pomiędzy ul. Dworcowa a ul. Częstochowską brak oznakowania poziomego.
  8. Przejazd przez ul. Konarskiego powstaje w odległości kilku metrów od osi drogi dla rowerów (w osi drogi dla rowerów jest przejście dla pieszych). Rowerzyści będą jeździć przez przejście dla pieszych, żeby temu zapobiec przejazd dla rowerów powinien bezpośrednio przylegać do przejścia dla pieszych i znajdować się po jego zachodniej stronie.
  9. Po odcinku przylegającym do Kłodnicy jeżdżą samochody, które parkują tam na trawniku. Konieczne jest dołożenie słupka zaporowego, który uniemożliwi samochodom wjazd na ciąg pieszo-rowerowy (najlepiej jednego słupka, bo więcej niepotrzebnie będzie utrudniać ruch rowerów). W sprawie 2 samochodów, które tam akurat stały zadzwoniliśmy na Straż Miejską.
  10. Na odcinku przylegającym do Kłodnicy brakuje znaków R-4 (są za to stare R-1).
  11. Na odcinku przylegającym do Kłodnicy na wysokości głównego wejścia do wydziału MT trasa jedzie slalomem pomiędzy żółtą rurą (coś z gazem) a przyczółkiem ciepłociągu. W projekcie trasa szła prosto.
  12. Ze względu na trwający remont parku Chrobrego warto ponownie przemyśleć przebieg szlaku rowerowego przez park Chrobrego. Wedle planów MZUK, po zakończeniu remontu ruch rowerów ma być dopuszczony na terenie całego parku, nawet zaplanowano postawienie stojaków przy większości nowych atrakcji w parku. Najlepszym rozwiązaniem byłoby gdyby szlak przebiegał po skosie przez park (obok siłowni na wolnym powietrzu). Ta alejka jest stosunkowo szeroka, w całości oświetlona i stanowi najkrótsze połączenie dla rowerzystów jadących w relacji centrum – Sośnica.
  13. Automatyczna detekcja na skrzyżowaniach Akademicka/Panewnicka i Kujawska/Panewnicka została już włączona (podczas naszego sierpniowego audyt okolicy Podium jeszcze nie działały).
  14. 4 krawężniki przy skrzyżowaniu Akademicka/Panewnicka wymagają obniżenia (mają 3-4 cm, nie 1 cm, czy wręcz 0 cm).
  15. Krawężnik przed przejazdem dla rowerów przez ul. Skłodowskiej – Curie ma ponad 3 cm wysokości.

Sekretarz gliwickiego zespołu ds. polityki rowerowej. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *