Jaki będzie Gliwicki Rower Miejski w 2020 roku?

Stacja Gliwickiego Roweru Miejskiego przy Arenie Gliwice

23 stycznia Urząd Miejski ogłosił przetarg na zorganizowanie, zarządzanie i eksploatację Gliwickiego Roweru Miejskiego.

Stacje

Zgodnie z OPZ i SIWZ system ma składać się z od 20 do 30 stacji rowerowych (w 2019 roku było ich 15), z których każda ma mieć średnio po 15 stojaków (w poprzednich latach stacje miały po równo 15 stojaków). Za zaproponowanie systemu składającego się z więcej niż 20 stacji oferent otrzyma dodatkowe punkty. Sposób wypożyczania rowerów ze stacji będzie analogiczny do tego, co było do tej pory.

Rowery

Zabrzański cargo złapany w Gliwicach

Liczba rowerów w przyszłym roku ma być dziesięciokrotnością liczby stacji, czyli będzie ich od 200 do 300. W tej liczbie mają znaleźć się dwa tandemy i trzy rowery familijne/cargo, których do tej pory nie było w GRM, ale można było je spotkać m.in. w Zabrzańskim Rowerze Miejskim.

Wymagania dla rowerów standardowych są analogiczne do tych, jakie były do tej pory.

Długość sezonu

Planowane rozpoczęcie sezonu to 1 kwietnia (czyli miesiąc później, niż do tej pory), a zakończenie to 30 listopada (czyli tak samo, jak do tej pory). To, czy system rzeczywiście wystartuje z początkiem kwietnia, będzie zależało od tego, jak szybko uda się miastu uporać z procedurą przetargową i zawrzeć umowę z wykonawcą.

Co ciekawe, marzec wcale nie był najgorszym miesiącem GRM w 2019 roku (odnotowano wówczas 8425 wypożyczeń), tylko był nim listopad, kiedy dokonano jedynie 4465 wypożyczeń.

Cennik

W 2020 cennik pozostanie niezmienny, czyli zostaje 15 minut darmoczasu, pierwsza godzina – 1 zł, druga – 2 zł, trzecia – 3 zł, czwarta i kolejne – 4 zł.

Metrointegracja

W przetargu zostały zawarte szczegółowe zapisy odnośnie kompatybilność systemu z innymi systemami na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Do integracji dojdzie gdy pozwolą na to względy formalne oraz techniczne, co w praktyce oznacza, że musi wygrać firma Nextbike. Oczywiście musi być z czym się integrować, a z końcem 2019 roku skończyła się umowa na obsługę Zabrzańskiego Roweru Miejskiego i nie wiadomo, czy ZRM w ogóle będzie jeszcze istnieć.

Poprzednia umowa na obsługę GRM nie zawierała żadnych zapisów odnośnie metrointegracji, przez co nasz system przystąpił do porozumienia integrującego wszystkie wypożyczalnie na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii z dwumiesięcznym opóźnieniem.

Prezes Gliwickiej Rady Rowerowej i radny dzielnicy Sikornik, w młodości członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, a na co dzień programista Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *