Krawężniki wcale nie muszą mieć 4 cm

Jeden z przejazdów dla rowerzystów przy nowym rondzie na Bojkowskiej

W zeszłym roku niezwykle intensywnie zabiegaliśmy o to, żeby krawężniki przy drogach dla rowerów w pobliżu Areny Gliwice zostały obniżone do przepisowego 1 cm. Działania te niestety nie spowodowały obniżenia tamtych krawężników. Wybraliśmy się ostatnio na budowę nowych rond na ul. Bojkowskiej i Kozielskiej, aby sprawdzić wysokość krawężników, które powstały przy okazji tych inwestycji.

Rondo na ul. Bojkowskiej

4-wlotowe skrzyżowanie dróg rowerowych

Choć sama budowa ronda dopiero zmierza ku końcowi, to odbudowa drogi dla rowerów oraz budowa nowych przejazdów dla rowerzystów jest już praktycznie zakończona. 22 lipca dokonaliśmy „organoleptycznej” oceny wysokości krawężników na wszystkich czterech przejazdach przy tym rondzie. Krawężniki nie są w ogóle wyczuwalne, co oznacza, że ich wysokość na pewno jest niższa niż dozwolone przepisami maksimum 1 cm.

Przy okazji budowy ronda powstało pierwsze w Gliwicach 4-wlotowe skrzyżowanie dróg rowerowych. Przed budową nowego ronda w tym miejscu kończyła się polna droga łącząca ul. Bojkowską ze ścieżką okalającą gliwickie lotnisko. Podczas budowy nowego ronda zdecydowano się zachować możliwość zjazdu z drogi dla rowerów przy ul. Bojkowskiej na polną drogą prowadzącą w kierunku lotniska. Powstał również kilkumetrowy zalążek drogi dla rowerów w kierunku węzła Sośnica, która ma powstać w ramach drugiego etapu budowy obwodnicy południowej.

Rondo na ul. Kozielskiej

Wysepka na przejeździe przez ul. Wyczółkowskiego

Nieco mniej zaawansowane są prace przy rondzie w Brzezince u zbiegu ulic Kozielskiej, Wyczółkowskiego i Kresowej. 24 lipca przebudowywana przy okazji pobliska droga dla rowerów miała gotową wyłącznie warstwę podbudowy. Na szczęście nawierzchnia jezdni ul. Wyczółkowskiego i krawężniki są już gotowe, co pozwoliło nam dokonać oceny wysokości krawężników, które również w tym wypadku są na równi z jezdnią.

Przebudowa tego krótkiego fragmentu drogi dla rowerów to nie jedyne rowerowe działania w Brzezince – w pierwszej połowie tego roku powstał projekt przedłużenia istniejącej drogi dla rowerów do granicy Brzezinki ze Starymi Gliwicami.

Prezes stowarzyszenia Gliwicka Rada Rowerowa. W latach 2005-2014 członek Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego, w którym w 2006 roku uzyskał uprawnienie przodownika turystyki kolarskiej. Na co dzień programista w departamencie Smart City gliwickiej firmy Future Processing.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *