Testy automatycznej detekcji rowerzystów

Wczesną wiosną rozpoczęły się w testy różnych sposobów automatycznej detekcji rowerzystów na przejazdach dla rowerzystów. Wczoraj rano mieliśmy przyjemność wnikliwie przyjrzeć się jej działaniu wraz z inspektorem Michałem Kondrusiewiczem z Referatu Centrum Sterowania Ruchem Zarządu Dróg Miejskich w Gliwicach.

Testowe skrzyżowanie

Do przeprowadzenia testów automatycznej detekcji ZDM wytypował skrzyżowanie na ul. Bojkowskiej przy magazynach Tesco, które niedawno zostało wyposażone w sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu tym w ciągu drogi dla rowerów zainstalowano:

  • 3 pętle indukcyjne w asfalcie (2 po obu stronach przejazdu dla rowerzystów i 1 na wysepce),
  • 2 kamery wideodetekcji.

Wedle naszych wczorajszych i wcześniejszych obserwacji sama detekcja działa bardzo dobrze. Problemem natomiast jest sam algorytm zastosowany na tym skrzyżowaniu – pomimo zastosowanej wideodetekcji nie ma możliwości przejechania rowerem bez zatrzymania się, co skutkuje tym, że część rowerzystów przejeżdża na czerwonym świetle. Przyczyny takiego stanu rzeczy są dwie:

  • zbyt późne wykrywanie rowerzysty (wynika to z lokalizacji i ustawienia czujników),
  • kilkusekundowe opóźnienie zapalania się zielonego światła dla rowerzystów (związane jest to z zieloną strzałką dla samochodów wyjeżdżających z magazynu Tesco).

Wspólnie z ZDM ustalono, iż wirtualne pola wideodetekecji zostaną oddalone od skrzyżowania, tak aby rowerzysta miał możliwość przejazdu przez skrzyżowanie bez zatrzymania się. Dodatkowo w miarę możliwości zostanie zredukowany czas oczekiwania na sygnał zielony przez rowerzystę wynikający z zapalania się zielonej strzałki na wlocie z magazynu Tesco.

Kolejnym zauważonym przez nas problemem jest brak informacji o automatycznej detekcji, przez co część rowerzystów pomimo ich wykrycia przez czujniki podjeżdża do przycisku, żeby go niepotrzebnie nacisnąć. ZDM zobliguje się do instalacji ww. tabliczek na przejazdach, gdzie funkcjonuje automatyczna detekcja.

Dalsze testy

Pętle indukcyjne i wideodetekcja to nie jedyne rodzaje detekcji jakie ZDM postanowił przetestować. Przy skrzyżowaniu ulic Feliksa Orlickiego i Wybrzeża Armii Krajowej zainstalowano czujnik na podczerwień. Czujnik ten, jednakże został zainstalowane jedynie celem sprawdzenie dokładności jego detekcji przez pracowników ZDM. W chwili obecnej dla bezpieczeństwa wykrycie rowerzysty lub pieszego nie spowoduje zapalenia się zielonego światła. Czwartym rodzajem detekcji, który zamierza przetestować ZDM jest kamera termowizyjna, jednakże nie podjęto jeszcze decyzji, przy którym przejeździe dla rowerzystów zostanie ona zainstalowana.

Po wybraniu najlepszego sposobu automatycznej detekcji rowerzystów, ZDM planuje sukcesywnie wdrażać detekcję na pozostałych przejazdach dla rowerzystów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *