Spotkanie nr 62 (audyt okolicy hali widowiskowo-sportowej)

17 sierpnia członkowie Gliwickiej Rady Rowerowej dokonali audytu infrastruktury rowerowej powstałej w ramach niedawno zakończonej inwestycji „Rozbudowa ul. Kujawskiej, ul. Akademickiej i ul. Panewnickiej wraz z rozbudową skrzyżowań”. Przy okazji przyjrzano się również drogom dla rowerów przy rondzie Górników i Akademickim, które powstały odpowiednio kilka i kilkanaście lat temu.

Pomimo, że trasa do Sośnicy kończy się spory kawałek przed Sośnicą, to jest ona już tłumnie wykorzystywany nie tylko przez rowerzystów, ale również przez rolkarzy i użytkowników hulajnóg, co dobitnie pokazuje jak potrzebna jest dalsza rozbudowa wysokiej klasy infrastruktury rowerowej.

Sprawdzona przez nas inwestycja jest prawdopodobnie najlepiej zaprojektowaną z punktu widzenia rowerzystów inwestycją w Gliwicach, jednakże nie jest idealna. Podczas audytu poczyniono następujące obserwacje:

  1. Zakres inwestycji kończy się 30 m przed kładką na Kłodnicy. Ze względu na brakujący fragment DDR wielu rowerzystów przejeżdża kawałek wcześniej przez ul. Panewnicką na drugą stronę ulicy przez przejście dla pieszych (co jest niezgodne z przepisami) lub kontynuuję jazdę wąskim chodnikiem po zachodniej stronie ul. Panewnickiej (co również jest niezgodne z przepisami). Konieczne jest przedłużenie DDR. Ze względu na ograniczoną szerokość kładki przez Kłodnicę konieczne jest stopniowe zwężanie DDR i chodnika, tak aby nie prowadziły do rzeki.
  2. Żadna z 8 zainstalowanych pętli indukcyjnych nie wykrywa rowerzystów. Konieczne jest włączenie/naprawa pętli indukcyjnych.
  3. Pętle indukcyjne są źle zlokalizowane tj. znajdują się bezpośrednio przez przejazdami dla rowerzystów, przez co ewentualna detekcja następuje na tyle późno, że nie ma możliwości przejazdu bez zatrzymywania (w przypadku samochodów nie ma tego problemu, ponieważ one są wykrywane również przez videodetektory). Wnioskujemy o dołożenie videodetektorów dedykowanych rowerzystom, które będą wykrywać rowerzystów odpowiednio prędzej.
  4. Brak zielonej fali dla rowerzystów na skrzyżowaniu Akademicka/Panewnicka. Rowerzysta chcący przejechać przejazdem przez ul. Panewnicką będzie chciał po kilku sekundach przejechać przez ul. Akademicką i na odwrót. Konieczna jest zmiana algorytmu.
  5. Wysokość krawężników przy przejazdach dla rowerów wynosi 1 – 2 cm. To zbyt dużo, żeby można było je wygodnie pokonać rowerem. Wysokość krawężników powinna wynosić 0 cm.
  6. Brakuje 5 przejazdów dla rowerzystów:
    1. 1 przejazd dla rowerzystów przy sklepie Art Ceramika – ul. Kujawska 100 (brakuje go również w projekcie)
    2. 4 przejazdy dla rowerzystów przy Kujawskiej 6, 8, 10 i 12 (przejazdy są w projekcie wykonanym przez biura projektowa „Trakt”)
      Konieczne jest uzupełnienie oznakowanie pionowego i poziomego brakujących przejazdów.
  7. Nieprawidłowe wersje znaków C-13/C-16:
    1. w rejonie skrzyżowania ul. Kujawskiej z ul. Dolną gdzie drogi dla rowerów i pieszych są rozdzielona murem oporowym. Jest znak C-13/C-16 z poziomą kreską, a powinien być z pionową kreską.
    2. w rejonie węzła z DTŚ od strony zachodniej, gdzie droga dla rowerów i pieszych są wykonane z różnych kolorów kostki. Jest znak C-13/C-16 z poziomą kreską, a powinien być z pionową kreską. Znak ten dodatkowo jest zasłonięty przez znak E-2a.
    3. na końcu DDR przy ul. Kujawskiej od strony wschodniej. Jest znak C-13, a powinien być C-13/C-16 z pionową.
    4. na końcu DDR po wschodniej stronie ul. Błonie. Jest znak C-13, a powinien być C-13/C-16 z pionową kreską.
      Konieczna jest wymiana znaków oraz przesunięcie zasłoniętego znaku.

Wszystkie nasze obserwacje przekazaliśmy Zarządowi Dróg Miejskich.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *